Produkti un pakalpojumi
Produkti un pakalpojumi

Valčbetons (RCC)


Viena no betona segumu tehnoloģijām, kuru tagad piedāvā arī CEMEX Latvijā, ir valčbetons jeb ar veltni blīvēts betons (saīsinājums no angļu valodas – RCC (roller compacted concrete)).  Tā ir inovatīva ceļu seguma ieklāšanas tehnoloģija, kas apvieno betona stiprību un ilgmūžību ar iespējām ieklāt segumu, izmantojot asfalta ieklāšanas tehniku – RCC tiek ieklāts ar standarta asfaltbetona ieklājējiem un sablīvēts ar veltņiem.

RCC receptūrā ir tie paši materiāli kā klasiskajam betonam, tomēr atšķirās materiālu attiecība – tas ir cementa, smilts, šķembu un dažādu īpašību uzlabojošu piedevu maisījums ar ļoti zemu ūdens attiecību. Salīdzinājumā ar klasisko betonu RCC maisījums ir sausāks un bez nosēduma.

Šāds betona segums ir gudra izvēle, jo salīdzinājumā ar asfalta segumu tam ir ilgāks kalpošanas mūžs un retāk nepieciešami remontdarbi, tādējādi kopējās dzīves cikla izmaksas ilgtermiņā ir ievērojami zemākas. Turklāt, izvērtējot dažādus Latvijas būvobjektus ar asfaltbetona, betona bruģakmens segumiem, novērots, ka RCC segumiem ir ievērojams būvniecības izmaksu ietaupījums (vidēji tie ir 10-30%), tā iemesla dēļ, ka RCC ir ieklājams vienā biezā kārtā bez stiegrojuma un bez ievērojamiem sagatavošanas darbiem un veidņiem.

Ceļa konstrukcija ar RCC segumu atrisina problēmas, kuras piemīt citiem segumiem:
•    RCC segums spēj uzņemt lielas koncentrētas slodzes bez deformācijām;
•    tas iztur ļoti augstas un zemas temperatūras (neveidojas rises);
•    uz šāda seguma praktiski neveidojas bedres.
Būtiski ir arī tas, ka seguma ražošanai un ieklāšanai pilnībā tiek izmantoti Latvijā pieejami izejmateriāli un būvtehnika.

Izmantošana

Betona segumus izmanto stāvlaukumu, industriālo zonu, ostu, lidostu un citu teritoriju izbūvē, kur nepieciešams ilgtspējīgs risinājums vidējām un lielām slodzēm. Betona pārbaudīto priekšrocību dēļ, ASV jau izbūvēti vairāk nekā 80,000 km betona lielceļu, Vācijā ieklātas ātrgaitas šosejas 4,000 km garumā un arī Latvijā jau izbūvēti dažādi betona segumi. 2013.-2014.gadā CEMEX piegādāja vairāk kā 80 000 m3 klasiskā betona lidostas „Rīga” peronu un pretapledošanas laukumu rekonstrukcijai un gandrīz 4 000 m3 RCC tehnoloģijai piemērota betona CEMEX kaļķakmens karjera „Kūmas” pievedceļa izbūvei.   

RCC risinājuma priekšrocības

-    Zemākas ieklāšanas un uzturēšanas izmaksas (salīdzinājumā ar asfaltu un arī citiem segumiem);
-    Ātrāks būvniecības process (nekā izbūvējot asfaltbetona segumu vairākās kārtās);
-    Ilgāks kalpošanas laiks un mazāk remontdarbu (nekā asfalta segumiem);
-    Spēja izturēt lielas koncentrētas slodzes (bez deformācijām segumā, kā tas ir asfalta risinājumiem);
-    Vidēji intensīvai satiksmei segumu var lietot jau pēc dažām stundām, taču aktīvai satiksmei - pēc 2-4 dienām;
-    Teritorijas apgaismošanai nepieciešams līdz 30% mazāks enerģijas daudzums – RCC gaiši pelēkā krāsa atstaro gaismu labāk nekā tumšais  asfaltbetons. Tas rada gaišāku un drošāku apkārtni un zemākas apgaismojuma prasības;
-    Videi draudzīgs un reciklējams materiāls.

 

CEMEX valčbetona tehnoloģija

CEMEX valčbetona tehnoloģija

Uzzini vairāk par CEMEX izstrādāto valčbetona tehnoloģiju  Skatīt

Veidot savienojumu

Building the Future
Copyright © 2018 CEMEX S.A.B. de C.V. All rights reserved